Good bye Australia, Hello New Zealand - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van marcel tol - WaarBenJij.nu Good bye Australia, Hello New Zealand - Reisverslag uit Haast, Nieuw Zeeland van marcel tol - WaarBenJij.nu

Good bye Australia, Hello New Zealand

Door: marceldownunder

Blijf op de hoogte en volg marcel

09 December 2010 | Nieuw Zeeland, Haast

Australië, negen weken, wat veel indrukken. Wat geweldig mooi. Wat geweldig groot.
Toch ook een gek land. Een smeltkroes van heel veel culturen, eerst vooral Europeanen, nu zie je ook heel veel Aziaten. Bouw en constructietechniek hebben ze vooral van de Engelsen overgenomen. Materiaalkeuze vooral van de Oost Europeanen, wet en regelgeving van de Hollanders en de Amerikanen, hygiënestandaards van de Fransen en wegonderhoud van de Belgen.
Ik sluit niet uit dat ik ooit nog eens terug kom in Australië, maar ik sluit ook zeker niet uit dat ik nooit meer weg wil uit New Zealand. Ik ben toch al op heel veel plekken in de wereld geweest en net 9 weken in Australië, waar ik de meest prachtige plekken heb gezien maar New Zealand….
Superlatieven schieten te kort om het landschap hier te beschrijven.
Na elke bocht die je hier maakt zie je weer een kompleet ander landschap. Bergen, valleien, rivieren, meren, de oceaan en heel andere begroeiing zoals ik nog nooit heb gezien. New Zealand is het land met de meeste ongerepte natuur in de hele wereld. In Australië waren er prachtige National Parks en Forrests, maar de meeste zijn toch eerst vakkundig van waardevolle bomen (vooral de red cedar) beroofd.
Hier zie je immense hoeveelheden natuurgebied waarbij ik me afvraag of er ooit al iemand geweest is.
Hier is trouwens ook het ultieme bewijs dat een menslievende god die hemel en aarde heeft gecreëerd niet bestaat. Dat bewijs is de sandfly. Ik was er al door verschillende reizigers voor gewaarschuwd maar dat het zo erg zou zijn…. Sandfly’s zijn minuscuul kleine vliegjes (ongeveer 2 mm lang), ze komen onhoorbaar en bijna onzichtbaar maar wel altijd met minimaal een paar honderd en ze hoeven maar een seconde op je te zitten en je bent de klos. Muskieten, steekvliegen, bloedzuigers, teken, het valt allemaal in het niet vergeleken bij de sandfly’s. En ze zijn overal. We hebben, nadat mijn armen en benen ongeveer opgezwollen waren tot 2x de normale proporties, dan ook maar een flinke hoeveelheid insecticide aangeschaft om dit onheil te lijf te gaan.
Maar ja, als je dan bij Franz Jozef Glacier en bij Fox Glacier bent, dan neem je dit alles weer op de koop toe en sta je zo versteld van hoe mooi (en gewelddadig) de natuur kan zijn.
Ondanks dat overal beweerd werd dat je echt een gids nodig hebt (130 dollar pp.) zijn we eerst maar eens op eigen houtje de boel gaan verkennen en what do you know: Easy peasy. Bianca is vandaag bevorderd tot mountain climber.
Ik zou wel 500 foto’s online kunnen zetten om al het moois te tonen maar hier een kleine selectie.

Ps. Nogmaals dank voor alle reacties op de website. We lezen dat allemaal met veel plezier.

  • 09 December 2010 - 10:59

    Goele :

    ik volg jullie reis al een tijdje maar heb nog niks laten weten.
    Wat mooi daar allemaal, geniet er in elk geval van. Door jullie verslag heb ik het gevoel toch ook een beetje mee op reis te zijn.
    groetjes vanuit het natte, koude Kapellen België
    Goele (van Dirk vermeeren van de fanfare)

  • 09 December 2010 - 12:26

    Renée Wiegel:

    Lieve allebei,

    Wat een mooi meeslepend verslag hebben jullie geschreven!! De natuur trekt mij mega aan maar of die sandfly's het waard zijn??!! Ik krijg hier al mega bulten van onze mosquito's tigre!! Brrr!
    Ik had ooit een leerling uit Nieuw-Zeeland en die is jaren later teruggekeerd omdat hij niet aan NL kon wennen!! Begrijp nu wel waarom!!
    Geef die mountain climber maar een extra wodka namens mij!! Heeft ze dubbel en dwars verdiend!!! :))) CHEERS!!

  • 09 December 2010 - 16:57

    Leo En Ans:

    Hoe ben je N.Z. binnen gekomen?Zeker rechtstreeks,want het Zuid Eiland is totaal anders als het N.Eiland .Z.E. is inderdaad prachtig en natuurlijk integenstelling tot het N.E.waar alles aangelegd is en elke boom gepland. Saai! Wellington is mooi,Napier met zijn Art-Deco architektuur schitterend en Rotarua mag je niet overslaan.N.en Z.Eiland zijn precies tegenovergesteld.Wij waren er in 2003.Wij zijn ook op de Fox Glacier geweest en in de ijsspleten gedonderd,Wij hebben geluk gehad!
    Veel plezier in het Kiwiland met zijn mooie Maori meisjes.
    Ben overigens benieuwd hoe je de prachtige steden Melbourne, Canberra en Sydney vindt en hebben jullie nog Aboriginals ontmoet?

  • 09 December 2010 - 17:49

    Reggy&Johannes:

    G'day guys,
    Blijft leuk om jullie ervaringen een beetje mee te kunnen beleven. Wat een overweldigende natuur zeg, dat is wel te zien aan jullie foto's. En Bianca niet alleen een getrainde hiker maar nu ook mountain climber?! Respect hoor ;-)
    Blijf genieten daar!

  • 09 December 2010 - 18:12

    Wilma:

    hallo backpackertjes jullie hebben het inderdaad wel super goed bekeken om zo lang weg te gaan,maar ik kan het me wel indenken dat dit alles jullie zeker niet gaat vervelen,het is misschien zelfs nog te kort om al het moois te bekijken.Dit zijn wel hele mooie foto's.Nou ik blijf jullie volgen.Nog heel veel plezier samen.

  • 09 December 2010 - 18:30

    Allessandra:

    En dan zie ik die foto van "mijn kleine vriendinnetje" (so wie so vergeleken met mij..) tussen al die grote rotsen en dan wil ik ff naar haar toerennen, een knuffel geven en weer verder genieten van de reisverslagen.
    Het blijft fijn, dat we zo jullie avonturen zo kunnen volgen....GENIET!!!

  • 10 December 2010 - 12:08

    Sander&Robert:

    WoW, wat een heerlijke manier om jullie gave trip te volgen zeg. Elk mailtje met melding van een nieuw verslag is weer even een feestje en met jullie mee wegdromen met alle mooie plekjes die jullie aandoen.

    Geniet zo veel je kan, van de omgeving en van elkaar!

    Liefs!

  • 10 December 2010 - 18:17

    Roswitha:

    Mooi verslag, heb het net voorgelezen aan ma (door de telefoon). Helaas kan ze de foto's niet zien, maar ik heb ze aan haar beschreven en volgens mij heeft ze er wel een aardig beeld van. Vooral die van Bianca tussen de reuzenkiezels is geweldig. Ligt er nu sneeuw of lijkt dat maar zo? Zal wel door de sneeuw hier komen dat ik overal sneeuw in zie.
    Geniet lekker verder, ben nog wel benieuwd of de sandfly's alleen op mannen vallen, of dat Bianca ook wordt belaagd.
    Veel plezier, liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Haast

down under

Recente Reisverslagen:

22 December 2011

Zonder olifanten over de Alpen

09 December 2011

nieuwe site

09 December 2011

Lente in Northland

02 November 2011

Het zuiden van Peru

11 Januari 2011

Koud hé
marcel

Actief sinds 22 Aug. 2010
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 33076

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2010 - 12 Januari 2011

down under

Landen bezocht: