Wanaka en Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van marcel tol - WaarBenJij.nu Wanaka en Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van marcel tol - WaarBenJij.nu

Wanaka en Te Anau

Door: marceldownunder

Blijf op de hoogte en volg marcel

13 December 2010 | Nieuw Zeeland, Te Anau

We likken onze wonden maar doen ondertussen dapper voort. De weg zuidwaarts (de enige weg) leidt door vele afwisselende landschappen en steeds stoppen we voor een korte of iets langere hike om uiteindelijk in Wanaka te geraken. Een vriendelijk dorpje aan een prachtig meer.
We hebben een heel handige auto gehuurd. Groter dan een personenwagen, kleiner dan een campervan maar we kunnen achterin slapen en er zit zelfs (iets van) een keukentje in. (bedankt voor de tip Wesje) De campings in New Zealand zijn geweldig mooi met binnen en buitenkookgelegenheid, barbecues, whirlpools en noem maar op. En gelukkig in Wanaka (bijna) geen sandlfy’s.
Een van de mooiste hikingtrails van New Zealand is de tocht naar de Rob Roy Gletsjer. Eerst anderhalf uur over een dirtroad en daarna 2 uur klimmen over de mooiste track die we ooit hebben gelopen. Tot boven de boomgrens om uit te komen op een van de mooiste plekken waar we ooit zijn geweest. De Rob Roy Glacier.
We zitten zo ongeveer precies aan de andere kant van de wereld (12 uur tijdverschil) maar een waterval die omhoog valt in plaats van naar beneden had ik toch niet echt verwacht (door wind en turbulentie). Nog zo iets geks:
Ik heb in mijn leven al veel schapen gezien en hier in New Zealand zijn er 10x meer schapen dan inwoners dus daar kijk je niet echt van op. Maar ik stond toch wel even versteld van een paar schapen die de snelstromende gletsjerrivier insprongen, 10 x kopje onder gingen om vervolgens een paar honderd meter stroomafwaarts aan de andere kant weer aan wal te komen.
Verder zuidwaarts hebben we Queenstown gepasseerd. Volgens Loneley Planet kan je daar makkelijk 4 dagen doorbrengen maar wij hadden het na anderhalf uur wel weer bekeken. Wij (vooral Bianca) zijn niet van die stadsmensen. Onderweg wegens vermoeidheid maar wild gekampeerd en nu zijn we in Te Anau, De uitvalsbasis voor tochten in de Sounds (fjorden). Niet alleen hier overkomt het ons dat het landschap gewoon onwerkelijk is, zo mooi. Dat je denkt dat je in het decor van een film bent beland. We zien ook wel eens films waarvan we denken dat het landschap niet echt kan zijn. Hier komen deze beide tezamen. Dit is het gebied waar de films van de Lord of the Rings zijn opgenomen. En de werkelijkheid is minstens zo mooi als in de film. Morgen gaan we naar Milford Sound en daarna naar Doubtfull Sound (waar de sandfly’s met duizenden zijn)

• 13 December 2010 - 09:11

Wesje:

Kanjerssssssssssss, wat geweldig om te lezen dat jullie Nieuw Zeeland ook zo mooi vinden. En leuk om te zien dat jullie een aantal plekken aandoen waar ik ook ben geweest. Vond het heel apart om te zien dat de Fransz Josef gletsjer er nu weer heel anders uitziet dan toen ik er een jaar geleden was. Jullie hebben dus toch een Spaceship van Stray gehuurd begrijp ik? jammer dat jullie Queenstown te druk vonden, ik vond het een geweldig klein stadje, zo mooi aan het meer gelegen. Verkopen daar geweldige chocolade bij de haven mmmmmmmmm! Zeker de markt op zondag met allemaal locale spulletjes was leuk om even door te struinen. Maar goed, er is nog zooooooveel te zien voor jullie. Veel plezier en vergeet niet een potje Manuka honing mee te nemen straks richting huis. Is echt heel lekker en geneeskrachtig.

Veel liefs
    Wes

• 13 December 2010 - 09:14

Wesje:

P.s. Indien je naar de Milford Sound gaat zou ik een kanotocht boeken daar (mits het weer natuurlijk een beetje mee zit). En pas op, een tijd geleden is daar nog een megagrote haai gesignaleerd. Deze is gelukkig wel verdreven door een groep dolfijnen die tevens een groep kanovaarders beschermden. Indien je een kanotocht maakt kom je net even op de mooiere plekken van de Sound. Kijk maar wat je doet!

• 13 December 2010 - 13:08

Leo En Ans:

Hoi Bianca en Marcel,
    Foto 10400 brengt bij ons veel herinneringen boven aan het Zuidereiland . Nu bijna 8 jaar geleden.
    Als de dag van gisteren zie ik daar de zalmen zwemmen in het blauwe water vanaf deze standplaats. Het is dus exact dezelfde foto die bij ons in het fotoboek zit. Ook op de touwbrug gewiebeld? Na Te Anau, waar volgens ons niets te doen is dan venison of lam eten terug naar het Noorden met de Zuidpoolwind in de rug. Geniet maar van het moois hier want als je over de Canterbury Planes rijdt naar Christchurch600 km) zul je daaraan terugdenken. VEEL PLEZIER
    Leo en Ans

• 13 December 2010 - 22:48

Renée Wiegel:

Lieve allebei,

Hoezo, we likken onze wonden??!! Heb ik iets gemist dan?
    Grappig die mini-camper die jullie hebben gehuurd.
    En prachtig om te lezen wat julie allemaal onderweg zien en hoe mooi het is. Misschien omdat jullie zoveel lopen (hiken) zie je meer dan de lonely planet toerist!!
    Blijf genieten van al dat moois!
    Nog 30 dagen!! Time flies when you're having fun!!
    big hug